دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

مدت نگهداری مواد غذایی در یخچال

مدت نگهداری مواد غذایی در یخچال

در گذشته این گونه بود که غذاها باید تازه پخته و سرو شوند و خبری از فریزکردن و نگهداری غذا در یخچال نبود. اما در حال حاضر به دلیل بیشتر شدن مشغله‌ کاری خانواده‌ها و با توجه به اینکه افراد بیشتر وقت خود را خارج از خانه می‌گذرانند، معمولا وقت زیادی برای آَشپزی ندارند. لذا چند وعده غذا را در یخچال نگهداری می‌کنند. حال سوال این جا است که مدت نگهداری مواد غذایی در یخچال چقدر است؟ همانطور که می‌دانید نگهداری غذا برای طولانی مدت فقط در یخچال و فریزر ممکن است و در غیر اینصورت فاسد می‌شود. مدت نگهداری مواد غذایی در یخچال هم شرایط خاص خود را دارد. در ادامه نکات مهم نگهداری غذا در یخچال را بررسی می‌کنیم.

مدت نگهداری مواد غذایی در یخچال

چه مدت می توان غذای پخته شده را در یخچال نگهداری کرد

باقیمانده غذا را نباید بیش از 24 ساعت در یخچال نگهداری کرد و بهتر است زودتر از موعد مصرف شود. با نگهداری بیش از 24 ساعت در یخچال امکان رشد میکروب ها وجود دارد. غذاهایی که در یخچال نگهداری می شوند باید قبل از مصرف گرم شوند. اگر به موارد ذکر شده توجه نکنید ممکن است در کوتاه مدت مشکلی ایجاد نکند اما در دراز مدت باعث آلودگی مواد غذایی به افراد می شود.
نگهداری غذای پخته شده در فریزر تا مدت ها از فساد آن جلوگیری می کند، اما نباید فراموش کرد که ارزش غذای پخته و استفاده با غذای تازه بسیار بیشتر از غذای منجمد سرد است.
فضای یخچال مکانی مناسب برای رشد و تکثیر قارچ ها و باکتری ها می باشد. برای از بین بردن برخی از باکتری ها باید دمای سرد یخچال را روی 4 درجه سانتیگراد تنظیم کرد، اما برخی از باکتری ها می توانند در دمای پایین تری رشد کنند. دما، غذا، هوا و رطوبت باعث رشد باکتری ها در یخچال می شود. اگر غذا کپک زد، به راحتی می توان سراغ غذاهای دیگر رفت.
هوای گرم یخچال باعث می شود که تخم حشرات یا عوامل بیماری زا وارد غذا شوند. اگر برای خنک کردن غذا عجله دارید، ابتدا ظرف غذا را در ظرفی پر از یخ یا آب سرد قرار دهید. برای تمیز کردن داخل یخچال هر دو هفته یکبار از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنید.

بهترین روش نگهداری مواد غذایی در یخچال

آیا بستن درب روی غذا مهم است؟

همیشه از ظروف در بسته برای نگهداری مواد غذایی استفاده کنید. در غیر این صورت علاوه بر خشک شدن و جذب بو از مواد دیگر، باعث انتقال آلاینده ها و جذب رطوبت می شوند که نتیجه آن رشد و تکثیر باکتری ها است.
پختن برنج منجمد توصیه نمی شود.
غذای پخته شده منجمد بر طعم، بو و کیفیت طعم و ادویه های مورد استفاده تأثیر می گذارد. بنابراین بهتر است بعد از بیرون آوردن غذا از یخچال و زمانی که داغ است غذا اضافه شود. غذاهای پخته شده باید قبل از انجماد سرد شوند. با قرار دادن ظرف غذا در آب بسیار سرد می توانید دما را کاهش دهید. همچنین مقدار مورد نیاز غذا را در ظروف جداگانه نگهداری و منجمد کنید.

نگهداری مواد غذایی در یخچال

مدت نگهداری مواد غذایی در یخچال و فریزر

در ادامه به نحوه و مدت نگهداری مواد غذایی در یخچال می‌پردازیم.

مدت نگهداری گوشت قرمز در یخچال چقدر است؟

گوشت خام را نباید بیش از یک یا دو روز در یخچال نگهداری کرد. مدت نگهداری گوشت پخته نباید بیش از 4 روز باشد. برای نگهداری قرمز باید از کیسه فریزر استفاده کنید. غذاهایی که در یخچال نگهداری می شوند به کندی فاسد می شوند حتی غذاهای منجمد نیز می توانند در مدت طولانی فاسد شوند. اگر این غذاها مسموم نشوند طعم آنها تغییر می کند. گوشت قرمز را می توان به مدت 2 روز در یخچال نگهداری کرد. گوشت قرمز را می توان به مدت 4 تا 12 ماه در یخچال نگهداری کرد. علاوه بر این، گوشت را می توان به مدت 4 روز در یخچال و 2 تا 6 ماه در فریزر نگهداری کرد. در مقاله نحوه نگهداری مرغ در یخچال به نکات مهم برای نگهداری این ماده غذایی پرکاربرد پرداخته‌ایم.

مدت نگهداری گوشت چرخکرده در یخچال چقدر است؟

گوشت چرخ کرده گوساله، بره و مرغ را می توان به مدت دو روز در یخچال و سه تا چهار ماه در فریزر و همچنین گوشت قرمز خام را نگهداری کرد. گوشت چرخکرده به سرعت در یخچال خراب می شوند و باید در نگهداری آنها دقت بیشتری داشته باشید.

مدت نگهداری گوشت و مرغ در یخچال و فریزر

مدت نگهداری تخم مرغ در یخچال چگونه است؟

تخم مرغ خام را می توان تا یک ماه در یخچال نگهداری کرد. اما تخم مرغ آب پز را باید ظرف یک هفته خورد. هرگز تخم مرغ های سالم را در فریزر قرار ندهید، زیرا سرما باعث بزرگ شدن و شکستن آن ها می شود. زرده و سفیده تخم مرغ را بردارید و کمی نمک اضافه کنید. پس از مخلوط کردن، مخلوط را در فریزر قرار دهید. سفیده تخم مرغ بدون زرده را می توان تا یک سال منجمد کرد.
تخم مرغ سرخ شده را با سفیده جدا از زرده می توان دو تا چهار روز در یخچال نگهداری کرد.

مدت زمان نگهداری محصولات لبنی در یخچال چقدر است؟

برای نگهداری مواد لبنی مانند شیر، ماست، پنیر و کره از تاریخ انقضای درج شده روی بسته بندی استفاده کنید. برخی از محصولات لبنی مانند شیر را می توان برای دو یا سه هفته سالم نگه داشت. و پنیر و شیر سویا در یخچال به مدت چند ماه. اما شیر و خامه را باید 1 تا 5 روز پس از زمان اوج فروش نگهداری کرد. مدت نگهداری ماست 7 تا 10 روز پس از تولید می باشد. اگر شیر یا ماست بیش از دو ساعت در فضای باز نگهداری شده باشد، باید دور ریخته شود.

مدت زمان نگهداری غذاهای دریایی در یخچال چقدر است؟

توجه داشته باشید که غذاهای دریایی با سرعت بیشتری فاسد می‌شوند پس در زمان پخت غذاهای دریایی، حجم کمتری درست کرده تا در همان وعده کاملا مصرف شوند. در غیر اینصورت و بالا بودن حجم غذای مانده تنها تا دو روز مجاز هستید آن را در یخچال نگهداری کنید. بعد از دو روز غذای دریایی بوی نامطبوعی به خود می‌گیرد و این نشانه فاسد شدن غذاست. توجه داشته باشید که هر مواد غذایی باید به شکل خاص در یخچال نگهداری شود، و مدت نگهداری مواد غذایی در یخچال باید دقیا بررسی شود. در صورت داشتن هر گونه سوال میتوانید از افراد متخصص که در زمینه تجربه دارند کمک بگیرید. مشاوران ما در مجموعه نمایندگی تعمیر یخچال ال جی آماده پاسخگویی به همه سوالات شما هستند.

مدت نگهداری مواد پخته و خام در یخچال

نکات مهم برای مدت نگهداری مواد غذایی در یخچال

 

  • دمای سردترین قسمت یخچال را بین 0 تا 5 درجه سانتیگراد تنظیم کنید.غذاهایی که برای سالم ماندن نیاز به دمای سرد دارند را در یخچال نگهداری کنید. بسته بندی مواد غذایی او را سالم نگه می دارد.
  • غذای خام را بپوشانید یا بپیچید.
  • غذاهایی مانند غذاهای منجمد مانند غذاهای آماده، انواع کوفته، مرغ آماده، شیر، ماست و پنیر خامه ای، انواع گوشت پخته شده، سوسیس و کالباس، سالاد، از قبل مانند سیب زمینی آماده می شوند. سالاد و آلوها و همچنین غذاهای خانگی مانند خورش و آبگوشت را باید در یخچال نگهداری کرد.
  • پس از باز کردن قوطی، در صورت عدم استفاده، محتویات آن باید برای نگهداری در ظرفی در بسته بندی دیگری نگهداری شود.
  • غذای فاسد شده را دور بریزید. دمای نگهداری و ماندگاری مواد غذایی را از طریق برچسب آنها کنترل کنید.
  • یخچال پر از مواد غذایی از جریان هوای سرد جلوگیری می کند.
  • اجاق گاز یا سایر منابع حرارتی را در نزدیکی یخچال قرار ندهید.
  • غذاهای فاسد شدنی را در سردترین قسمت یخچال قرار دهید. به مدت نگهداری مواد غذایی در یخچال که در بسته‌بندی‌های آن درج شده دقت کنید.
  • ماندگاری پنیر در یخچال 6 تا 12 هفته و کره 2 هفته است. همچنین می توانید تخم مرغ های آب پز را تا 1 هفته در یخچال نگهداری کنید. خامه را 3 روز و ماست را 7 تا 10 روز در ظرف دربسته در یخچال می توان نگهداری کرد.
  • به راحتی می توان مواد غذایی مختلف را در یخچال گذاشت، اما گاهی اوقات افراد وجود برخی مواد غذایی را در یخچال فراموش می کنند.
  • برای اطمینان از سلامت مواد غذایی، همیشه نباید به برچسب های آنها که تاریخ مصرف را توضیح می دهد اعتماد کنید. البته برخی از غذاها برچسب ندارند.
  • اکثر مردم پس از باز کردن درب آن نمی توانند تشخیص دهند که یک غذای کنسرو تازه است یا نه.
  • به همین دلیل باید بدانیم کدام غذاها ماندگاری کوتاهی دارند و با نگهداری در یخچال به سرعت فاسد می شوند.
  • اگر مواد غذایی مورد نیاز برای پخت و پز به مدت طولانی در یخچال نگهداری شود، غذای پخته شده فاسد شده و سلامت انسان را به خطر می اندازد.
  • بطری های آب میوه در یخچال باید ظرف یک تا سه روز پس از باز شدن مصرف شوند.

نتیجه گیری از مدت نگهداری مواد غذایی در یخچال

ما در این مقاله از سری مقالاتlg-refrigerator.ir سعی کردیم اطلاعات مفیدی را در ارتباط با مدت نگهداری مواد غذایی در یخچال در اختیار شما قرار دهیم. شما می‌توانید با مطالعه این مقاله پاسخ بسیاری از سوالات خود را دریافت کنید. توجه داشته باشید که هر مواد غذایی دستورالعمل ویژه خود را برای نگهداری در یخچال دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *